Senaste inläggen

Av Emma - 24 november 2012 20:01

public class HelloWorld {

public static void main(String[] args) {


System.out.println("Hej \nVill du prova några gamla funktioner och se om jag kommer ihåg något (j/n)");

char vill = Keyboard.readChar();


while (vill == 'j'){

System.out.print("\nVilken funktion vill du prova? \n1.Inmatning av tal och uträkning" +

"\n2.Inmatning av namn och hälsning \n3.Val \n4.Fält med omplacering");

int val = Keyboard.readInt();


switch (val){

case 1:

// inmatning av tal och uträkning

System.

out.print("Mata in tal1: ");

int tal1 = Keyboard.readInt();

System.out.print("Mata in tal2: ");

int tal2 = Keyboard.readInt();

int tal3 = tal1 + tal2;

System.out.println("Talen plus varandra blir " + tal3);

int tal4 = tal1 - tal2;

System.out.println("Tal1 minus tal2 blir " + tal4);

int tal5 = tal1 * tal2;

System.out.println("Talen gånger varandra blir " + tal5);

break;


case 2:

//inmatning av namn och hälsning

System.

out.print("Vad heter du? ");

String namn = Keyboard.readString();

System.out.println("Hej " + namn);

break;


case 3:

//if-else sats

System.out.print("Två piller. Ett val. Rött (r) eller blått (b)?");

char svar = Keyboard.readChar();


if (svar == 'r'){

System.out.print("Du tog det röda pillret. Du överlevde!");

}


else if (svar == 'b'){

System.out.print("Du tog det blåa pilret. Du dog!");

}


else {

System.

out.print("Du får inte fuska!");

}

break;


case 4:

int [] siffra = new int [3];

System.out.print("Mata in ett tal: ");

int siffra1 = Keyboard.readInt();

System.out.print("Mata in ett tal: ");

int siffra2 = Keyboard.readInt();

System.out.print("Mata in ett tal: ");

int siffra3 = Keyboard.readInt();


int [] Siffra = {siffra1, siffra2, siffra3};

System.out.println("Talen är " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);


int temp = Siffra[0];

Siffra[0] = Siffra[2];

Siffra[2] = temp;


System.out.print("Talen är nu " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);

break;


default:

System.out.print("Nu blev det lite fel. Försök igen.");

}


//switch

System.out.print("\nVill du göra det igen? (j/n)");

vill = Keyboard.readChar();

}

//while

}

//main


}

//class

ANNONS
Av Emma - 24 november 2012 19:52

Metoder:


Skapa en metod:

static returtyp namn(typ p1, typ p2...){

Satser;

return namn2;

}


Metodanrop:

namn(v1, v2, ...)

ANNONS
Av Emma - 24 november 2012 19:41

Syntax (satser)


if-else:

   if (uttryck){

   Satser;

     }

   else if (uttryck){

   Satser:

   }

   else {

   Satser;

   }


Switch-case:

   switch (uttryck) {

   case konstant_1:

      Satser;

   break;

   case konstant_2:

      Satser;

   break;


   default:

      Satser;

}


For:

for (int i = 0; i < 10; i++){ om man inte skriver in en förändring med (i det här fallet i) i så kommer det bli en evighetsloop!

   Satser;

}


While:

while (uttryck){

   Satser;

   Här inne måste det hända nåt med uttrycket, annars blir det en evighetsloop!

}


Do:

do{

   Satser;

} while(uttryck) Här ska det vara ett boolean-uttryck.

Av Emma - 24 november 2012 18:56

Typer av variabler:

int namn = 7;

   heltal

double namn = 7.2;

   decimaltal

char namn = m;

   bokstav/tecken

String namn = hej;

   ord (sträng)

boolean namn = true/false;

   villkor, används som while-villkor i do-sats


Fält:

typ[] namn = new typ[storlek]


Operatorer:

+   -   *   /   %

== (lika med)

!= (inte lika med)

&& (och)

|| (eller)

<= (mindre än eller lika med)

>= (större än eller lika med)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ programmering med Blogkeen
Följ programmering med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se