Senaste inläggen
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hej \nVill du prova några gamla funktioner och se om jag kommer ihåg något (j/n)");
char vill = Keyboard.readChar();
while (vill == 'j'){
System.out.print("\nVilken funktion vill du prova? \n1.Inmatning av tal och uträkning" +
"\n2.Inmatning av namn och hälsning \n3.Val \n4.Fält med omplacering");
int val = Keyboard.readInt();
switch (val){
case 1:
// inmatning av tal och uträkning
System.
out.print("Mata in tal1: ");
int tal1 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in tal2: ");
int tal2 = Keyboard.readInt();
int tal3 = tal1 + tal2;
System.out.println("Talen plus varandra blir " + tal3);
int tal4 = tal1 - tal2;
System.out.println("Tal1 minus tal2 blir " + tal4);
int tal5 = tal1 * tal2;
System.out.println("Talen gånger varandra blir " + tal5);
break;
case 2:
//inmatning av namn och hälsning
System.
out.print("Vad heter du? ");
String namn = Keyboard.readString();
System.out.println("Hej " + namn);
break;
case 3:
//if-else sats
System.out.print("Två piller. Ett val. Rött (r) eller blått (b)?");
char svar = Keyboard.readChar();
if (svar == 'r'){
System.out.print("Du tog det röda pillret. Du överlevde!");
}
else if (svar == 'b'){
System.out.print("Du tog det blåa pilret. Du dog!");
}
else {
System.
out.print("Du får inte fuska!");
}
break;
case 4:
int [] siffra = new int [3];
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra1 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra2 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra3 = Keyboard.readInt();
int [] Siffra = {siffra1, siffra2, siffra3};
System.out.println("Talen är " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);
int temp = Siffra[0];
Siffra[0] = Siffra[2];
Siffra[2] = temp;
System.out.print("Talen är nu " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);
break;
default:
System.out.print("Nu blev det lite fel. Försök igen.");
}
//switch
System.out.print("\nVill du göra det igen? (j/n)");
vill = Keyboard.readChar();
}
//while
}
//main
}
//class
Metoder:
Skapa en metod:
static returtyp namn(typ p1, typ p2...){
Satser;
return namn2;
}
Metodanrop:
namn(v1, v2, ...)
Syntax (satser)
if-else:
if (uttryck){
Satser;
}
else if (uttryck){
Satser:
}
else {
Satser;
}
Switch-case:
switch (uttryck) {
case konstant_1:
Satser;
break;
case konstant_2:
Satser;
break;
default:
Satser;
}
For:
for (int i = 0; i < 10; i++){ om man inte skriver in en förändring med (i det här fallet i) i så kommer det bli en evighetsloop!
Satser;
}
While:
while (uttryck){
Satser;
Här inne måste det hända nåt med uttrycket, annars blir det en evighetsloop!
}
Do:
do{
Satser;
} while(uttryck) Här ska det vara ett boolean-uttryck.
Typer av variabler:
int namn = 7;
heltal
double namn = 7.2;
decimaltal
char namn = m;
bokstav/tecken
String namn = hej;
ord (sträng)
boolean namn = true/false;
villkor, används som while-villkor i do-sats
Fält:
typ[] namn = new typ[storlek]
Operatorer:
+ - * / %
== (lika med)
!= (inte lika med)
&& (och)
|| (eller)
<= (mindre än eller lika med)
>= (större än eller lika med)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|