Direktlänk till inlägg 24 november 2012
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hej \nVill du prova några gamla funktioner och se om jag kommer ihåg något (j/n)");
char vill = Keyboard.readChar();
while (vill == 'j'){
System.out.print("\nVilken funktion vill du prova? \n1.Inmatning av tal och uträkning" +
"\n2.Inmatning av namn och hälsning \n3.Val \n4.Fält med omplacering");
int val = Keyboard.readInt();
switch (val){
case 1:
// inmatning av tal och uträkning
System.
out.print("Mata in tal1: ");
int tal1 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in tal2: ");
int tal2 = Keyboard.readInt();
int tal3 = tal1 + tal2;
System.out.println("Talen plus varandra blir " + tal3);
int tal4 = tal1 - tal2;
System.out.println("Tal1 minus tal2 blir " + tal4);
int tal5 = tal1 * tal2;
System.out.println("Talen gånger varandra blir " + tal5);
break;
case 2:
//inmatning av namn och hälsning
System.
out.print("Vad heter du? ");
String namn = Keyboard.readString();
System.out.println("Hej " + namn);
break;
case 3:
//if-else sats
System.out.print("Två piller. Ett val. Rött (r) eller blått (b)?");
char svar = Keyboard.readChar();
if (svar == 'r'){
System.out.print("Du tog det röda pillret. Du överlevde!");
}
else if (svar == 'b'){
System.out.print("Du tog det blåa pilret. Du dog!");
}
else {
System.
out.print("Du får inte fuska!");
}
break;
case 4:
int [] siffra = new int [3];
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra1 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra2 = Keyboard.readInt();
System.out.print("Mata in ett tal: ");
int siffra3 = Keyboard.readInt();
int [] Siffra = {siffra1, siffra2, siffra3};
System.out.println("Talen är " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);
int temp = Siffra[0];
Siffra[0] = Siffra[2];
Siffra[2] = temp;
System.out.print("Talen är nu " + Siffra[0] + " " + Siffra[1] + " " + Siffra[2]);
break;
default:
System.out.print("Nu blev det lite fel. Försök igen.");
}
//switch
System.out.print("\nVill du göra det igen? (j/n)");
vill = Keyboard.readChar();
}
//while
}
//main
}
//class
/////////////////////// //Skapa en telefonbok /////////////////////// import java.io.*; public class ovning41 { public static void main(String[] args) throws IOException { System. out.print("Vad vill du döpa filen till?"); Stri...
import java.io.* --> Importerar nödvändiga klasser för fihantering. FileWriter fw = new FileWriter(fil) --> Ett objekt av typen FileWriter används för att öppna en kanal för skriving till en fil. Om filen innehåller data, ersätts dessa. Fil...
Exempel: /////////////////////////////////////////////////// //Skriv ett program som låter användaren mata //in tio värden och som sorterar dessa i fallande //ordning. Programmet avslutas med en utskrift ////////////////////////////////...
Exempel: //////////////////////////////////////////////////////////////////////// //Använd en lämplig standardmetod för att söka efter ett ord i en text. //Låt programmet redovisa resltatet av sökningen på ett lämpligt sätt. /////////////////...
Sorterings- och sökalgoritmer: Bubbelsortering --> Varje värde flyttar ett steg åt gången genm att byta plats med efterföljande värde till dess att ett annat värde ska bubbla vidare. public static void sort(double data[]){ for (int m = 0;...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||||
|